Trygghetslarm
Ett trygghetslarm är till för dig som känner dig otrygg i hemmet och vill ha möjlighet att kalla på hjälp om något skulle hända dig. Ett mobilt trygghetslarm fungerar även utanför din bostad. Du kan använda trygghetslarmet dygnet runt.
Ansök om särskilt boende, hemtjänst, matdistribution, trygghetslarm med mera
Ansök om särskilt boende, hemtjänst, matdistribution, trygghetslarm med mera
Logga in i digital tjänst för vård- och omsorgsinsatser
Det finns både stationära och mobila trygghetslarm. Du som vistas självständigt utanför din bostad men känner dig begränsad/otrygg kan ansöka om ett mobilt trygghetslarm. Vilket larm du får beror på dina förutsättningar och behov.
Stationärt trygghetslarm
Ett stationärt trygghetslarm fungerar i din bostad. Trygghetslarmet bär du på dig som en klocka eller som ett halsband. När du trycker på larmknappen kan du prata med personalen på larmcentralen. Om det behövs så kontaktar de sedan hemtjänstpersonalen som kommer och hjälper dig. Det är bra om du alltid har larmknappen på dig, även när du till exempel sover.
Mobilt trygghetslarm
För att du ska känna dig trygg även utanför din bostad kan du ansöka om ett mobilt trygghetslarm. Du kan få hjälp av hemtjänstpersonalen om du larmar inom Växjö kommun. Larmets GPS-funktion gör det möjligt att se var du befinner dig. Hemtjänstens personal kan hitta och hjälpa dig om du larmar när du till exempel är ute på promenad och behöver hjälp.
Ett mobilt trygghetslarm fungerar som ett vanligt trygghetslarm. Du trycker på larmet och det går en signal till en larmcentral. Larmet har en mikrofon och högtalare som gör att du och larmcentralen kan prata med varandra.
Du kan behöva lämna en nyckel
För att hemtjänstpersonalen ska kunna komma in till dig när du har larmat kan du behöva lämna en nyckel till din bostad. Vid behov förvaras nyckeln i en nyckelgömma som monterats på din ytterdörr.
Växjö kommun använder digitala trygghetslarm, vilket innebär att du inte behöver ha en fast telefon. Larmets huvudenhet kopplas i ditt eluttag och använder mobilnätet när du larmar.
Avgifter
Du betalar en avgift för trygghetslarm. Hur stor avgiften blir beror på inkomst.
För att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i avgift, får du lämna in inkomstuppgifter på en särskild blankett. Blanketten får du av handläggaren.
Du får ett beslut som talar om vad din avgift blir. Beslutet kan överklagas.
Omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare kan lämna information om avgifter och hur du fyller i blanketten. De nås via Växjö kommuns kontaktcenter, telefon 0470-410 00.
Ansökan
Du ansöker om trygghetslarm via vår e-tjänst eller på vår ansökningsblankett.
Om ni är flera i samma hushåll som behöver ett trygghetslarm ska ni göra varsin ansökan.
När larmet inte längre behövs
Om du inte behöver larmet längre ska du ta kontakt med handläggaren. Du får inte låta någon annan ta över ditt larm.