Trygghetslarm

Ett trygghetslarm är till för dig som upplever det otryggt att vara ensam hemma och vill ha möjlighet att kalla på hjälp om något skulle hända dig.

Ansök om särskilt boende, hemtjänst, matdistribution, trygghetslarm mm.

Ansök om särskilt boende, hemtjänst, matdistribution, trygghetslarm mm.

Du bär trygghetslarmets larmknapp på dig, som en klocka eller som ett halsband. När du trycker på larmknappen får du kontakt med larmcentralen som förmedlar ditt behov av hjälp till hemtjänstpersonal.

Du ska alltid ha larmknappen på dig, även när du duschar eller sover. Trygghetslarmet kan användas dygnet runt, men det fungerar bara när du är i din bostad.

För att hemtjänstpersonalen ska kunna komma in till dig när du har larmat behöver de en nyckel till din bostad. Nyckeln förvaras i en nyckelgömma som monterats på din ytterdörr.

Växjö kommun använder digitala trygghetslarm, vilket innebär att du inte behöver ha en fast telefon. Larmets huvudenhet kopplas i ditt eluttag och ibland även i stadsnätet (Wexnet) om sådant uttag finns.

Avgifter och kostnader

Du betalar en avgift för trygghetslarm. Hur stor avgiften blir beror på inkomsten.
För att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i avgift, får du lämna in inkomstuppgifter på en särskild blankett. Blanketten får du av handläggaren. Du får ett beslut som talar om vad din avgift blir. Beslutet kan överklagas.

Omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare kan lämna information om avgifter och hur du fyller i blanketten. De nås via kontaktcenter, telefon 0470-410 00.

Då får du larmet

Från det att du beviljats trygghetslarm av myndighetsavdelningen tar det fyra till sju vardagar innan det installeras.

När larmet inte längre behövs

Om du inte behöver larmet längre ska du ta kontakt med handläggaren.
Du får inte låta någon annan ta över ditt larm.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 april 2018
Stöd och omsorg